Alda Snopek ° 1971, Elsene (B)

English:

Alda Snopek studied film - and audiovisual arts at the Academy of Fine Arts Ghent (KASK). After a narrative and performative approach of the medium film, she created a unique method of transformative abstraction in video-installation art by animating and digitally manipulating photographic images. Details of topographic, macroscopic and aireal viewings are transformed into hybrid matter-scapes in which human-, animal-, earth-, cosmic -like and abstract elements  emerge and converge. These slowly morphing, shrinking and expanding organisms, can be interpreted as an attempt to map the interconnectivity of life-forms, their transformative forces and their constant exchange of substance, information and energy. The installations act as mysteriously floating video-sculptures with a holographic and illusory aura in order to explore or “feel” the inter-play between reality and imagination, between reason and intuition.

Snopek plays  a subtle game with the limits of perception by combining a physical and a mental experience.Therefore her video-installations seek the tension between two - and three dimensional elements so that the viewer is triggered to step into a parallel, imaginary world. The screen is slightly manipulated as a texture or canvas by combining different, transparant layers and three-dimensional shapes of the screen with the projected video-image. This opens a magical, dreamlike and extrasensory awareness which finds its time-space, often in an intimate black box set-up. The viewer loses his/her critical distance and orientation to the experience and gets emotionally involved. Parallel to this, a kind of mental, immersive space is created that triggers the viewer to become a co-creator/interpretor of the imaginational world s/he is seeing and of which s/he becomes part of: a broadening of consciousness is achieved by stimulating the viewer’s imaginative capabilities.

Nederlands:

"Alda Snopek creëert videosculpturen met zwarte gaten en witte verwebbingen uit traag voortdrijvende of zwevende, ‘affectief’ geladen materie. De kijker wordt subtiel op een ‘vliegend-tastende’ ontdekkingstocht uitgenodigd in een abstract universum met vaste, toch traag verglijdende grond onder de voeten; een langs-schappelijk landschap op ‘moleculair niveau’, een kunstwerk als ‘transsubjectieve’ tijd-ruimte (Bracha Ettinger) en als ‘transject’ waarin met zwaartekracht, veerkracht, een in- en uitzwermende rakelijkheid en de weerstand, draagkracht en eventuele lichtheid van affectieve, ‘aeriale’ en ondergrondse materie wordt gespeeld. Snopek vermengt git(zwart), steenkool, gletsjerijs, de textuur en plooien van bronzen sculpturen, witte oplichtende lijnen en webvormige verschijnselen van bewerkte stedenkaarten en restanten van natuurlandschappen met elkaar die intergalactische en mentale langs-schappelijke landschappen suggereren, die ook lijken te worden opgeroepen door fysieke/ affectieve rozige substanties of slierten gasmengsels die als een subtiele weerstand tegen en de fragiele draagkracht van het (ver)vliegen van een haast-onmogelijke rakelijkheid in de artistieke verbeelding huizen. Haar werk is een compositie van analoge, fotografische en digitale, audiovisuele transformatieprocessen en de ver-wording en bevrijding van de aeriale/ spirituele en poëtisch/filosofische verbeelding van en bij het affectieve materiebeeld, een video-installatie of video-sculptuur."


(extract uit tekst: 'Het vloeibare stollingsproces in de video-sculpturen van Alda Snopek als een confrontatie met actuele taboes, in het bijzonder het taboe van 21ste-eeuwse abstractie'. Door Sofie Van Loo.) Download HIER de volledige tekst.

 

Interview door Hilde Van Canneyt, READ HERE